fredag 14 september 2012

Korvsoppa

Hej på er! Jag skämms lite, för jag har mest sovit bort hela dagen. Har varit så sjukt trött! Sov till 12 sen va jag upp och laga lite mat och diskade, plockade lite. Sen la jag mig på soffan och sov till 17. Men jag har ju känt mig krasslig så det är väl därför. Sitter här med oerhört ont i huvudet just nu. Ska försöka ta mig iväg och handla lite smått tänkte jag men vi får väl se hur det går.

Idag lagade jag korvsoppa haha! Känns kanske lite gammalmodigt men det är ganska gott! Tänkte att jag ska visa er hur man gör. Det är både nyttigt och gott, husmanskost kan ju vara det bästa.

Börja med att plocka fram det som behövs. Morötter, potatis, lök och falukorv


Skala potatisen och morötterna och skär upp i ungefär lika stora bitar. Egentligen ska man nog också hacka upp löken, men eftersom jag inte gillar konsistensen på kokt eller stekt lök skalar jag och lägger i hela för att få med smaken. (Den plockar jag bara upp sen och kastar när det är färdigt). Kasta i en köttbuljongtärning och salta och peppra. 

 
Under tiden grönsakerna kokar kan man ta fram ärtor och skära upp korven. Dem tar inte lika lång tid på sig som det andra att bli klart så det är bara att kasta i det och låta det koka ihop under några minuter.


Sen är det bara att servera när det är klart! Enkelt men gott. 

1 kommentar:

  1. Hejsan! Jag har nyss startat veckans blogg hos mig och det skulle vara grymt om du ville vara med och tävla!
    DIREKTLÄNK: http://honjennifer.myshowroom.se/2012/09/14/veckans-blogg/#comment
    KRAM!

    SvaraRadera